Jedną z definicji Lean Management jest dostarczenie klientowi jak największej wartości, z wykorzystaniem jak najmniejszej ilości zasobów. Realizacja takiego założenia odbywa się między innymi poprzez korzystanie talentów i pomysłów pracowników na wszystkich poziomach. Elementem, którym warto się zająć w usprawnianiu naszej organizacji mogłoby być zatem nieefektywne wykorzystanie zasobów, w tym również tych ludzkich.
Zarządzanie zasobami w przedsiębiorstwie – kiedy jest nieefektywne?
Przyczyną nieefektywności procesów jest marnotrawstwo (w Lean Management określane jako Muda). Jednym z jego typów jest zbędne przetwarzanie danych, które nie tworzą wartości dodanej np. nieefektywne spotkania, nieefektywna praca grupowa, a także tworzenie niepotrzebnych raportów i zestawień. Warto zatem zastanowić się, jakich danych potrzebujemy, w jakiej strukturze i z jakiego czasookresu.
Zanim podejmiemy decyzje, w kroku pierwszym (ZAPLANUJ) wyznaczmy cele, planujmy i organizujmy pracę. W kolejnym kroku cyklu (WYKONAJ) realizujmy zadania, koordynujmy pracę i wspierajmy zespół w jej realizacji. Przed zastosowaniem zmian i wprowadzeniem dobrych praktyk (krok SPRAWDŹ), zweryfikujmy i sprawdźmy rezultaty oraz skontrolujmy procesy.
Zarządzanie przedsiębiorstwem – efektywne podejmowanie decyzji
Możemy zatem pokusić się o stwierdzenie, że tworzenie i korzystanie z właściwych, przejrzystych wykresów i raportów zapewnia bardziej efektywne wykorzystanie potencjału zasobów organizacji oraz szybszą reakcję na zdarzenia w obszarze produkcyjnym. Systemem, który to umożliwia, jest system XPRIMER 4.1. Zastosowanie systemu XPRIMER 4.1 to opcja komplementarnej kontroli wszelkich aktywności w przedsiębiorstwie.
XPRIMER 4.1 wspiera procesy w przedsiębiorstwie
Elektroniczny obieg dokumentacji technicznej czy pracowniczej oraz wiele istotnych dla przedsiębiorstwa działań można zorganizować tak, że dostęp do danych realizowany jest z jednego stanowiska, w jednym panelu raportowym. I ten właśnie proces wspiera XPRIMER 4.1.
Mając w perspektywie użytkowanie narzędzi analitycznych można oceniać, że na podstawie gromadzonych przez nie danych i poprzez wykorzystywanie dedykowanych zaawansowanych rozwiązań informatycznych, możliwe będzie przewidywanie oraz eliminowanie błędów, również w działach HR.
To tylko część artykułu. Pełną treść znajdziesz tutaj.
Artur Głodek
ekspert w dziale analiz biznesowych eq system
Masz jakieś uwagi lub pytania? Skontaktuj się z autorem artykułu przez LinkedIn